Grundejerforeningen, hvad kan den bruges til?

Vi har skrevet til dig, fordi du bor i Nørremarken, og fordi der er en grundejerforening. Dét, vi med dette brev vil opfordre til, er, at du kommer med dine synspunkter på den blog, vi har oprettet på grundejerforeningens hjemmeside, https://noerremarkensgrundejerforening.dk/ . Vi efterlyser din mening om spørgsmålet: ”Har Nørremarken brug for sin grundejerforening?” Hvis ja, hvilke opgaver skal den løse?

Baggrundsdata:

• Der er omkring 400 matrikler i Nørremarken, altså 400 mulige medlemmer.
  • Per 2014 var kontingentet 60 kr/år; men i 2014 blev der opkrævet for både 2013 og 2014, altså 120 kr.
  • I året 2014 blev der indbetalt kontingent for 43 % af matriklerne.
  • Foreningens formue er i skrivende stund (5. januar 2015) kr. 103.926,55.

Undertegnede bestyrelsesmedlemmers fortolkning er følgende:

• Hvis grundejerforeningen i fremtiden skal have troværdighed som repræsentation for Nørremarken ved forhandlinger med det offentlige (f.eks. stadionbyggeri, parkeringsforhold, vedligeholdelse af veje), vil det være ønskeligt med en højere tilslutningsprocent.
  • Årsagen, til at mange ikke betaler, er næppe, at de synes, de ikke har råd. I nogle tilfælde kan undladelse af betaling være en bevidst stillingtagen til, at man ikke ønsker at støtte foreningen; det kan være, man finder den irrelevant, eller man er utilfreds med aktiviteterne – eller mangelen på samme. I det måske mere typiske tilfælde bliver betalingen glemt, eller man gider ikke besværet med at betale.

Hvis vi bevarer foreningen, kunne dens formål eller opgaver være:

• Arrangement af sociale begivenheder, sommerfest eller lignende.
  • Administration af en fond til finansiering af juridisk bistand, hvis der skulle blive brug for dét til en mulig fremtidig situation, hvor vi har fælles interesser: f.eks. hvis vi skal undgå vejudvidelser, der vil medføre trafikstøj eller barriereeffekter, uønskede nabobygninger, bebyggelse af p.t. friholdte områder, og så videre.
  • Arrangement af oplysende foredrag om Køge’s udbygningsplaner.
  • Ledelse af foranstaltninger til at undgå indbrudstyverier.

Nærværende brev er ikke ment hverken som en opfordring til at huske at betale kontingent, eller til at man skal gøre sig aktiv. Selvfølgelig bør vi som bestyrelse opfordre til begge dele, men det er ikke formålet med dette brev. – Og vi føler i øvrigt ikke ejerskab til foreningen som en slags produkt, vi skal agitere for eller ”sælge”. Alle 400 husstande er i samme båd; men vi fra bestyrelsen lod os vælge og har derved påtaget os ansvar for at administrere i henhold til vedtægterne; og vi foreslår altså nu en debat om foreningens fremtid.

Opfordringen til dig er: gå ind på https://noerremarkensgrundejerforening.dk/ og giv din mening til kende på vores blog!

Skriv dine kommentarer herunder på siden eller send en mail til bestyrelsen på norremarken@gmail.com

6 kommentarer til “Grundejerforeningen, hvad kan den bruges til?”

1. Hej,
      Vi går helt klart ind for en bevaring af Nørremarkens Grundejerforening. Det er fint med de formål/opgaver som nævnt i brev til husstanden. Specielt nu, hvor der fra Køge Kommunes side påtænkes store ændringer i vores område med tanke på udvidelsen af stadion.
      Tidligere har “ideen” om at privatisere vores veje også været på tale, der vil vi helt klart også stå bedst samlet præsenteret med en velkørende grundejerforening.
      Ros til bestyrelsen for jeres store arbejde og ros til den fine hjemmeside med de flotte fotos.
      Håber Grundejerforeningen nu får stor opbakning fra alle “naboer” i Nørremarken.
      Lone Hall Farsøe

2. Brian og Pia Vincent Buchwaldt

Det er vigtigt, at vi bevarer grundejerforeningen, så vi kan kæmpe sammen, Hvis kommunen finder på, at vi skal privatisere alle vejene i området. Det kommer i så fald til at koste rigtig mange penge, for det arbejde kommunen lavede for et par år siden er temmelig ringe.
      Nu har bestyrelsen været rundt med et brev, men det er ikke meget bestyrelsen og grundejerforeningen har gjort opmærksom på sig selv de fem år, som vi har boet i området. Således måtte vi selv undersøge, hvordan man meldte sig ind i foreningen, og hvordan man kunne betale. En velkommenbrev til nye beboere kunne være en god idé.
      Ellers vil vi bifalde arrangementer for børn. Det er en god måde at lære andre børn i området på.

1. Pingback: Debatforum | Noerremarkensgrundejerforening.dk

2. Der er behov for en grundejerforening; der skal være en stemme fra Nørremarken som taler områdets sag. Der er ikke langt til lokalpolitikkerne. For at skabe sammenhold og forståelse for behovet af en grundejerforening, er det relevant at være synlig – ikke blot som en seddel i postkassen. Jeg foreslår, at der bliver afholdt loppemarked forår og efterår. Vi har alle en masse guld i gemmerne. En hyggelig eftermiddag hvor man mødes med andre beboere i området. Bestyrrelsen i grundejerforeningen skal være synlig. Vi kan være på boldbanen og jeg vil gerne hjælpe med at afholde arrangementet . Det kan skabes tradition for en sommerfest, Skt. Hans fest eller en legedag.

3. God velskrevet brev til hele Nørremarken.

Vi syntes der skal bakkes op om en grundejerforening i Nørremarken. Udfra at ‘sammen står vi stærkere’, især om ændringer i den negative retning i vores område. Vi er kommet til Nørremarken i sommer – har har intet grundlag for at syntes godt eller skidt om Grundejerforeningen.

Det er gode forslag der kommer i de tidligere indlæg om Skt. Hans, loppemarked osv.
    Vi havde faktisk overvejet at opstarte en form for ‘fælles fodbold på banen hver x-dag kl. X i sommerperioden – kom hvis du har lyst og kan’ agtigt tiltag. Vi gik lidt kolde i hvordan vi mon skulle formidle dette budskab (- ideer modtages gerne)